onsdag 26 juni 2013

Denimbyxa

Egentligen har jag ett litet "mot" när det gäller att sy byxor i denim. De kan se så där himelens töntigt hemmasydda ut. Jag hittade ett denimtyg i en låda som jag ville sy byxor av - men var starkt tveksam. I en gammal mönstertidning från Ottobre fann jag ett byxmönster som kunde tänkas passa.
Det blev en byxa a´la gubbmodell med motveck fram och sidfickor. Istället för linning har den här modellen en bredare besparing i midjan vilket gör att man ser smalare ut - inte fel :-)
 
I byxsluten syddes fejk-sprund med tre metallknappar som dekoration. För att skoja till det lite extra valde jag röd tråd att sy fast knapparna med. Detsamma gjordes i midjan.
 
Fickpåsarna (ingen bild på de) och besparingens insida fick ett rutigt tyg som kontrast.
Så här ser de ut på. Även om jag är mönsterkonstruktör i grunden så använder jag oftast färdiga mönster. Det tar för lång tid om allt ska konstrueras från grunden. Tidningen Ottobre har enligt mig bra passform på sina mönster och jag har ofta använt eller utgått från deras modeller. Deras lite enklare mönster är perfekta att använda som grunder när man vill göra något eget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar