måndag 14 april 2014

Re-designed Denim

Det här med att göra nytt av gammalt är riktigt roligt! Sedan ska jag inte sticka under stolen med att det liksom känns lite "nyttigt" att inte enbart bidra till den ökade konsumtionen. Delarna till den här kjolen hittade jag på Erichjälpens Second hand i helgen vilket innebär att slantarna gick till behövande.
Man kan faktiskt hitta schysta märkesprylar för en billig penning på Second hand. Brallorna på bilden är ett par Tommy Hillfiger-jeans för en sportstyvel av det ursprungliga priset. Först hade jag tänkt använda dom i sin ursprungliga form... men så fastnade blicken på en kjol vars tyg jag blev helt förälskad i direkt :-)


 
Så när jag kom hem började jag stycka upp mitt byte ;-) Började med att kapa av benen och sprätta bort en av bakfickorna.

Sen var det bara att kapa den fula kjolen i det fina tyget i önskad längd och sy ihop med den gamla brallan. Kjolen var ju redan fållad och klar - himla praktiskt! Bakfickan fick bli en påsydd sidficka istället. Tyckte när jag provade den färdiga skapelsen att den kändes lite fladdrig i fållen, så jag trädde i en bit elastiskt band i fållen för att få bort den "vippiga" känslan nertill.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar