fredag 17 september 2010

Brudklänning

Den här klänningen var det hela 13 år sedan jag sydde. En kompis från min hemstad skulle gifta sig och jag fick äran att både designa och sy hennes klänning. När vi träffades för att skissa på klänningen och prova av en toille, fick jag den glada nyheten att det var en liten bebbe på väg:) Hon skulle vara ungefär halvvägs in i graviditeten när bröllopet skulle ske. Hoppsan, nu gällde det att tänka kreativt! Vi bor med ca 35 mil mellan varandra, så några extra avprovningar skulle alltså inte kunna göras. Några månader tidigare hade jag besökt Skansens klädkammare i Stockholm och sett en jättefin klänning med empireskärning. Jag skissade med den klänningen som inspiration och fick godkänt:-) Istället för vanlig knäppning, satte vi snörning i ryggen, för att kunna reglera vidden efter hur stor magen blivit. Det var jätteprirrigt när hon skulle hämta den färdiga klänningen. Tänk om hon inte kunde ha den! Som tur var hade hon bara fått en liten söt mage och den satt perfekt!
Klänningen är gjord i crémevit sidenduchesse och sidenchiffong. På manchetterna och midjebandet har jag satt knyplade spetsdetaljer som jag hittat på Antikhallarna.





2 kommentarer:

  1. Den är väldigt fin !!! :) Synd att den bara hänger där i garderoben. KRAM MIA

    SvaraRadera
  2. Ja Mia, din klänning blev väldigt vacker! En av de jag är mest nöjd med:))
    Kramen till dig!

    SvaraRadera